close

  • Być wiernym Ojczyźnie mej, Rzeczypospolitej Polskiej
  • AKTUALNOŚCI

  • 5 października 2017

    Na zamku w Budzie, w Muzeum Historii Miasta Budapesztu, do 15 października 2017 można oglądać wystawę „ABC polskiego dizajnu”.

    To pierwsza za granicą prezentacja ekspozycji przygotowanej przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programów Polska 100 i Niepodległa. Po Budapeszcie pojedzie do Berlina.

     

    W czwartek 28 września 2017 wystawę otworzyli wspólnie dyrektor IAM Krzysztof Olendzki, dyrektor Muzeum Historii Miasta Budapesztu Péter Farbaky oraz dyrektor Instytutu Polskiego w Budapeszcie Jarosław Bajaczyk. Wernisaż zgromadził prawie 150 przedstawicieli branży kreatywnej, kierowników instytucji kultury, dziennikarzy oraz węgierskich i zagranicznych ekspertów zajmujących się dyplomacją publiczną i kulturalną. W delegacji IAM znaleźli się kurator wystawy Ewa Solarz, kilkoro projektantów oraz menadżerowie projektów Niepodległa i Polska Design. 

     

    W swoim przemówieniu Krzysztof Olendzki podkreślił, że pokazanie „ABC polskiego dizajnu” na Węgrzech wpisuje się w rządowy program obchodów 100-lecia Odrodzenia Państwa Polskiego 2017-2021. – Za realizację zagranicznej części tego programu w obszarze kultury odpowiada Instytut Adama Mickiewicza. Priorytetowym obszarem naszych działań będzie szeroko pojęta Europa Środkowa, od krajów bałtyckich po Rumunię. Węgry mają tu swoje szczególne miejsce jako kraj Grupy Wyszehradzkiej, a przede wszystkim z uwagi na wielowiekową przyjaźń polsko-węgierską. Zależy nam na tym, aby przez cztery lata zbudować silne więzi między instytucjami, organizacjami pozarządowymi i ludźmi kultury, które będą owocować jeszcze przez długi czas po zakończeniu oficjalnych celebracji.

     

    Jarosław Bajaczyk, dyrektor Instytutu Polskiego w Budapeszcie, zadeklarował gotowość wsparcia projektów IAM w ramach Niepodległej. Zauważył, że wzmożona obecność polskiej kultury na Węgrzech w nadchodzących latach zbiega się z dobiegającym właśnie końca Sezonem Kultury Węgierskiej w Polsce. – Jesteśmy wdzięczni bratankom za ten wspaniały półtoraroczny program. Postaramy się, aby polska odpowiedź na Węgrzech była równie atrakcyjna. Pozwoli to zachować bardzo wysoką intensywność stosunków bilateralnych na płaszczyźnie kulturalnej. Na koniec wyraził życzenie, żeby przyjaźń polsko-węgierska nie zatrzymała się na historii, ale stale kwitła i twórczo się rozwijała.

     

    Na wystawę składa się wybór 100 najciekawszych projektów polskiego dizajnu pochodzących z ostatniego stulecia. Są to meble, szkła i porcelana, ale także czcionki, logotypy, zabawki, neon, szybowiec, rower Wigry, skuter, a nawet – uwielbiane przez Węgrów! - Ptasie Mleczko czy mało kojarzone z Polską gumowe kółko, czyli ringo. „Prezentowane są zarówno projekty współczesne jak i te, które zdążyły zyskać miano klasyki. Unikaty, ocierające się o jednostkowe dzieła sztuki; prototypy, które nigdy nie weszły do masowej produkcji; ale też rzeczy bardzo popularne, których przez ostatnie 100 lat na co dzień używali Polacy” (cytat za culture.pl).

     

    Co ważne, wystawa łączy przeszłość z przeszłością, pokazując dorobek polskiego wzornictwa przez osiągnięcia współczesnej polskiej grafiki. „ABC” ukazuje bowiem 100 dzieł polskich projektantów w interpretacji 25 polskich ilustratorów – artystów o bardzo różnym dorobku: doświadczonych mistrzów polskiej szkoły ilustracji, nagradzanych na całym świecie przedstawicieli średniego pokolenia i całkiem młodych, którzy właśnie ukończyli studia.

     

    Ekspozycja skierowana jest do szerokiej publiczności, także do najmłodszych. Z pierwszych reakcji węgierskich zwiedzających widać, że „ABC polskiego dizajnu” jest w istocie nostalgiczną podróżą do źródeł środkowo-europejskiego wzornictwa. Okazuje się, że w naszej części kontynentu dizajn przemawia uniwersalnym językiem, przywołuje wspomnienia wspólnego losu sprzed przełomu 1989 roku. Dla ułatwienia poszukiwania tych punktów stycznych wystawie towarzyszy zawierająca szereg zadań Karta Pracy.

     

    Instytut Polski w Budapeszcie wsparł finansowo i merytorycznie przygotowanie logistyczne całego projektu, zapewnił tłumaczenie tekstów, zadbał o promocję i dotarcie do mediów. Przez najbliższe dwa tygodnie pracownicy Instytutu Polskiego oprowadzą po wystawie co najmniej kilka grup studentów z najważniejszych uczelni wyższych (ASP, wzornictwo, dizajn). Planowany jest również finisaż.   

     

    Źródło: Instytut Polski w Budapeszcie

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: